Planowanie i szacowanie w Agile

Istnieje powszechne niezrozumienie w zwinnych metodykach pracy zespołu, gdzie zakładamy, że zespoły zwinne planują mało lub wcale, zwłaszcza na długie horyzonty czasowe. Źródłem tego przeświadczenia jest Manifest Agile i jego punkt “Reagowanie na zmiany ponad podążaniem za planem”

Przedstawiamy 10 kluczowych lekcji z książki M. Cohn’a: “Agile Estimating and Planning”. Rekomendujemy zapoznanie się z pozycją, a w międzyczasie zapoznanie się z poniższymi punktami.

  1. Szacowanie względne:
    • Szacowanie względne, takie jak “planning poker”, skupia się na porównywaniu wielkości jednego zadania do innego, zamiast przypisywania wartości bezwzględnych.
    • Tylko w ten sposób pomagają osiągać bardziej dokładne szacunki.
    • Korzystanie z punktów historyjek lub innych względnych miar pozwala zespołom efektywniej oszacować nakład pracy wymagany do wykonania zadań lub historii użytkowników.
  2. Planowanie iteracyjne:
    • Planowanie Agile jest iteracyjne, a plany ewoluują wraz z postępem projektu i dostępnością większej ilości informacji.
    • Zamiast próby tworzenia szczegółowego planu na początku, zespoły Agile kładą nacisk na elastyczność i adaptacyjność, dostosowując plany na podstawie opinii i zmieniających się wymagań.
    • Planowanie iteracyjne pozwala zespołom dostarczać wartość stopniowo i skuteczniej reagować na potrzeby klientów.
  3. Mapowanie “User-stories”:
    • Mapowanie historyjek użytkowników to technika wizualizacji i organizacji historii użytkowników na podstawie celów i aktywności użytkowników.
    • Pomaga zespołom uzyskać holistyczny obraz produktu i zidentyfikować zależności, umożliwiając lepsze priorytetyzowanie i planowanie.
    • Mapowanie historii użytkowników ułatwia komunikację między członkami zespołu i interesariuszami, prowadząc do wspólnego zrozumienia zakresu projektu i celów.
  4. Śledzenie “Velocity”
    • Velocity, mierzona jako ilość pracy wykonanej przez zespół w każdej iteracji, jest kluczowym wskaźnikiem w planowaniu Agile.
    • Śledzenie “velocity” w czasie pozwala zespołom prognozować przyszły postęp i podejmować informowane decyzje dotyczące zakresu i planowania wydań.
    • “Velocity” dostarcza informacji o zdolności zespołu i pomaga zidentyfikować tendencje lub potencjalne wąskie gardła we wczesnych etapach cyklu życia projektu.
  5. Spotkania planowania sprintu:
    • Spotkania planowania sprintu są istotne dla ustalenia kierunku każdej iteracji i zdefiniowania pracy do wykonania.
    • Podczas planowania sprintu zespoły wybierają historie użytkowników z backlogu produktu, szacują ich nakład pracy i zobowiązują się do ich ukończenia w ciągu sprintu.
    • Skuteczne planowanie sprintu wymaga współpracy między właścicielem produktu, Scrum masterem a zespołem deweloperskim, aby zapewnić wspólne zrozumienie priorytetów i celów.
  6. Definition of Done:
    • Definition of done (DoD) określa kryteria, które muszą zostać spełnione, aby historia użytkownika lub funkcja została uznana za ukończoną.
    • Jasno zdefiniowana definicja gotowe pomaga utrzymać standardy jakości i zapewnia, że praca spełnia oczekiwania zespołu.
    • DoD powinno być uzgodnione przez cały zespół i może ewoluować w czasie, aby odzwierciedlać zmieniające się wymagania lub najlepsze praktyki.
  7. Planowanie wydań (Release):
    • Planowanie wydań polega na identyfikowaniu funkcji lub historii użytkowników, które zostaną uwzględnione w każdym wydaniu i szacowaniu czasu ich dostarczenia.
    • Planowanie wydań pozwala zespołom ustawić realistyczne oczekiwania wobec interesariuszy i zharmonizować wysiłki deweloperskie z celami biznesowymi.
    • Planowanie wydań Agile koncentruje się na dostarczaniu najwyższych priorytetów funkcji jako pierwszych i dostosowuje plany na podstawie opinii i warunków rynkowych.
  8. Zarządzanie ryzykiem:
    • Planowanie Agile obejmuje praktyki zarządzania ryzykiem w celu identyfikacji, oceny i minimalizacji potencjalnych zagrożeń dla sukcesu projektu.
    • Zespoły aktywnie radzą sobie z ryzykami, dzieląc pracę na małe, zarządzalne fragmenty, priorytetyzując wysokie ryzyko w początkowych etapach projektu oraz regularnie przeglądając i aktualizując rejestry ryzyka.
    • Integracja zarządzania ryzykiem w proces planowania pozwala zespołom Agile zredukować niepewność i zwiększyć szanse na sukces projektu
  9. Retrospektywy i Ciągłe Doskonalenie:
    • Retrospektywy to regularne spotkania, podczas których zespoły refleksyjnie analizują swój proces, identyfikują obszary do poprawy i podejmują działania w celu rozwiązania problemów.
    • Ciągłe doskonalenie jest główną zasadą planowania Agile, a zespoły dążą do poprawy swoich praktyk i dostarczania większej wartości w każdej iteracji.
    • Retrospektywy zachęcają do otwartej komunikacji i promują kulturę nauki i eksperymentowania wewnątrz zespołu.
  10. Adaptable techniki planowania
    • Techniki planowania Agile są elastyczne i dostosowalne, pozwalając zespołom dostosować swoje podejście do potrzeb projektu i preferencji zespołu.
    • Choć istnieją ustalone ramy i praktyki, takie jak Scrum czy Kanban, zespoły mogą dostosować swoje procesy planowania, aby dostosować je do unikalnego kontekstu i ograniczeń.
    • Eksperymentowanie z różnymi technikami i ciągłe doskonalenie podejścia pozwala zespołom Agile zoptymalizować swoje wysiłki planowania i poprawić wyniki projektu.

Przeczytaj również...

Koncepcja "Plemion" (Tribes) w projektach Agile wywodzi się z idei budowania silnego poczucia jedności, współpracy...
Scrum, powszechnie przyjęty framework Agile, kładzie nacisk na empiryzm jako podstawową zasadę. Oznacza to, że...
Projekty są zaprojektowane tak, aby były ukierunkowane na czas – mają początek i koniec. Terminy,...